Home
Deutsch: für Ärzte
Română: pt. medici
Despre noi
Newsletter
Lansări de carte
Reviste de diabet
Noutăţi medicale
Forum medical
Archivă noutăţi med.
Articole medicale
Date importante
Pagina cititorului
Noutăţi diverse
Personalităti
Arhiva
Cooperari
Burse
Redactori
Contact
Pentru pacienţi

Rezultatele finale ale studiului ADVANCE favorizează controlul glicemic intensiv

Prezentare din cadrul celei de a 68-a sesiuni a American Diabetes Association, San Francisco, Iunie 2008, USA.

 

    Rezultatele finale ale studiului ADVANCE (Action in Diabetes and Vascular Disease: Preterax and Diamicron MR Controlled Evaluation), prezentate în prima zi a sesiunilor ştiinţifice din cadrul congresului American Diabetes Association (ADA) 2008, arată că o terapie hipoglicemiantă intensivă, cu scopul de a reduce hemoglobina glicozilată (HbA1c) la o valoare de cel mult 6,5% la pacienţii diabetici tip 2 cu risc înalt de dezvoltare a complicaţiilor, reduce riscul apariţiei sau înrăutăţirii nefropatiei şi nu creşte mortalitatea cardiovasculară şi nici mortalitatea de orice cauză.

    „În braţul cu un control glicemic intensiv al acestui studiu, am urmărit scăderea nivelelor glicemice până la o HbA1c de 6,5% sau chiar mai mici, în comparaţie cu braţul cu un control glicemic standard”, a declarat Anushka A. Patel, MBBS, PhD, unul dintre prezentatorii simpozionului.

    „Am descoperit că un control intensiv a redus cu 10% riscul evenimentelor cardiovasculare, definite ca o combinaţie de evenimente macro şi microvasculare majore. Acest fapt s-a datorat în principal unei reduceri semnificative a complicaţiilor renale, şi anume o reducere cu aproape 21% a riscului de apariţie a nefropatiei sau de înrăutăţire a nefropatiei deja existente. Nu a fost decelat un efect clar asupra riscului de apariţie sau progresie a retinopatiei”, a continuat Dr. Patel, director al Departamentului Cardiovascular din cadrul George Institute for International Health at the University of Sydney, Australia.  „În ceea ce priveşte evenimentele macrovasculare, s-a constatat o tendinţă generală de reducere a acestora, evenimentele macrovasculare majore fiind definite în studiul nostru ca o combinaţie între infarctul miocardic non-fatal, accidentul vascular cerebral non-fatal şi decesul de cauze cardiovasculare. Această tendinţă nu a atins însă semnificanţă statistică. Ceea ce dorim totuşi să accentuăm, este faptul că nu s-a descoperit nici o dovadă că un control glicemic intensiv ar creşte mortalitatea cardiovasculară sau mortalitatea de orice cauză. Din contră, amândouă au înregistrat o tendinţă de reducere”, a adăugat Dr. Patel.

    Studiul ADVANCE a debutat în 2001 şi a inclus 11.140 de participanţi din 20 de ţări din Australia, Asia, Europa şi Canada, care au fost urmăriţi pe o perioadă medie de 5 ani. Este, până în prezent, cel mai mare studiu investigând tratamentul pacienţilor cu diabet zaharat de tip 2 şi a inclus 2 braţe: unul a ţintit scăderea tensiunii arteriale şi unul ce a ţintit scăderea valorilor glicemice.

    Rezultatele primului braţ, care au fost făcute publice anul trecut, au demonstrat că administrarea de rutină a unei combinaţii de două medicamente antihipertensive, indiferent de valorile tensionale iniţiale, a redus riscul de deces la fel ca şi riscul de boală cardiacă sau renală.

    În braţul ţintind scăderea valorilor glicemice, pacienţii au fost randomizaţi pentru a primi fie un tratment hipoglicemiant standard, fie unul intensiv constând în administrarea a 30 până la 120 mg gliclazid cu eliberare modificată, plus orice alt agent hipoglicemiant necesar (inclusiv insulină), pentru a atinge HbA1c ţintă de 6,5%. Medicul curant a fost cel care a decis terapia adiţională. Pacienţii incluşi în grupa cu control glicemic standard, au fost trataţi corespunzător protocoalelor locale.

    „Prima noastră concluzie a fost că un control glicemic intensiv a redus o parte dintre complicaţiile grave ale diabetului, în principal apariţia nefropatiei sau progresia nefropatiei deja existente. Următoarea concluzie a fost că nu există dovezi că un control glicemic intensiv ar creşte mortalitatea cardiovasculară sau mortalitatea de orice cauză”, a declarat Dr. Patel.

    „O a treia concluzie a fost, aşa cum era de aşteptat, că un control glicemic intensiv creşte riscul hipoglicemiilor severe. Cu toate acestea, riscul hipoglicemiilor severe a fost unul redus, aproximativ 0,7 evenimente la 100 pacienţi pe parcursul unui an în grupa tratată intensiv, în comparaţie cu 0,4 în grupa de pacienţi trataţi standard. Rata hipoglicemiilor severe a fost substanţial mai scăzută decât cea înregistrată în studii anterioare, cum ar fi U.K. Prospective Diabetes Study”, a adăugat Dr.Patel.

    „Cred că rezultatele noastre au implicaţii directe asupra tratamentului de zi cu zi a pacienţilor cu diabet zaharat tip 2. Mesajul principal care trebuie transmis, este că un control glicemic intensiv joacă un rol important în prevenţia complicaţiilor microvasculare ale diabetului, în particular în prevenţia complicaţiilor renale. În ceea ce priveşte însă prevenţia complicaţiilor macrovasculare, este clară importanţa unei strategii multifactoriale, care include controlul tensiunii arteriale şi o scădere importantă a colesterolului”, a concluzionat Dr. Patel.

 

Traducere: Dr. Paul Enuş – Răduca

Sursa: Final results of ADVANCE trial favor intensive glycemic control, Diabetes Dispatch , 68th scientific sessions, June 6-10, 2008, San Francisco


to Top of Page

Contact: | stirban@stirban.de